DUTRA

 

1962 började AB Traktor-flyg importera ungerska Dutratraktorer som komplement till agenturen för tjeckiska Zetor. Verksamheten med traktorförsäljning pågick till 1972 då närmare 130 Dutratraktorer sålts i Iandet.


Christer Esbjörnsson driver idag lantbruket och erbjuder reservdelar till både Dutra och Zetortraktorer. I de stora ladorna finns dussinet Dutramaskiner samlade. Bland dessa traktorgrävare, dumper och en skogstraktor.


Christer och äldre brodern Björn, har många minnen från åren med traktorförsäljning på gården Simmelsberga vid Kågeröd i Skåne. Deras pappa var på maskinmässa i Ungern och fick se stortraktorn Dutra. Eftersom han redan sålde Zetor, tyckte han det skulle vara intressant att prova en ny och annorlunda traktor på svenska marknaden.


Dutra började med traktortillverkning 1960. Första året. 1962, togs två traktorer hem till Traktor-flyg med 4 anställda. Björn blev ansvarig för reservdelar och försäljning. Verksamheten bedrevs från gården där traktorerna utrustades med hytter och anpassades efter kundernas önskemål.

Dutra Steyr 110:

Årsmodell 1973. Nyrenoverad, klar 1 mars 2009. Kommer ifrån Märsta vid Arlanda. Sista nya Dutran som kom till Sverige 1973.

UE-35

Importerad sommaren 2007 från Dutrafabriken i Budapest. Reparerad och renoverad, klar 1/2 2009. Vidareutveckling av UE-28. Gjord i ett enda exemplar.

Dutra     Dutradagen     Dutraförsäljning     Bildgalleri     Tysk Dutrasida

Facebookgruppen Dutra Sverigehttps://www.facebook.com/groups/138395012967154/http://www.apple.com/se/shapeimage_2_link_0

Äntligen efter 2 vintrar i verkstaden är Dutra UE-40 klar. Vi har försökt göra den helt original som den var på fabriken 1965. Lyftanordningen fattas på den, finns ej. Detta är en prototyp som blev gjord i 1 st exemplar. Denna fann jag på fabriksområdet 2005. Där har den varit ända sedan 1965. Den hade snöplog när jag fann den. Den har varit med om prestanda-provningar och den var föregångare till UE-50. Efter diverse tester så blev den allt i allo inom fabriksområdet ända tills 2005 då den kom till Sverige. Vi har försökt göra den helt identisk med hur den såg ut som ny. Det har vi gjort genom att följa foto när den var ny. Inga andra foto finns tillgängliga. Den har original-däck kvar.